À Gemboux, l’agriphotovoltaïsme prend racine
Des panneaux photovoltaïques sur les toits d’une serre, est-ce une bonne idée ? Lors des premiers UrbAgr’inn days, un événement de trois jours concernant l’innovation en matière d’agriculture urbaine, organisé par l’IIS Wasabi 2.0, en collaboration avec Wallonie-Bruxelles International, il a notamment été question d’agriphotovoltaïsme.
« Cela fait un an que notre serre dotée de panneaux solaires est en service », pointe Arthur Libault, ingénieur de recherche de la plateforme Wasabi à Gembloux Agro-Bio Tech (ULiège). Si Wasabi 2.0 est une initiative d’innovation stratégique wallonne, la plateforme Wasabi est, pour sa part, une plateforme expérimentale et de recherche implantée à Gembloux Agro-Bio Tech. Sur ce site de 5 hectares, les chercheurs s’intéressent aux nouvelles formes d’agriculture urbaine et périurbaine.
Production électrique et végétaleLa serre en question dispose de panneaux solaires sur son toit. N’est-ce pas incongru ? Ce type de bâtiment mise précisément sur la lumière du Soleil pour favoriser la croissance des végétaux, non ? « Bien sûr », reprend l’ingénieur.
« Dans le cas de notre serre, toute la toiture n’est pas recouverte de panneaux photovoltaïques. Une moitié du toit dispose de quelques panneaux et laisse encore largement passer les rayons du Soleil. L’autre moitié dispose de deux fois plus de panneaux, mais présente encore de larges parties non occultées. L’idée est d’étudier comment combiner ces deux types de productions (électrique et végétale) dans ce type de bâtiment. »
Maraîchage diversifiéCe qui est intéressant se passe donc dans la serre, au niveau du sol. « Sur l’ensemble de la plateforme Wasabi, nous travaillons sur le maraîchage diversifié », précise M. Libault. « Avec nos expériences, nous essayons de déterminer comment se comportent les légumes dans différents contextes. Cela touche à la fois aux amendements, aux techniques d’irrigation, aux techniques de management des cultures, aux pratiques culturelles, mais aussi, comme ici, à l’impact des panneaux photovoltaïques. »
Sur la première zone de notre serre photovoltaïque, la couverture de panneaux occupe 33 % de la surface de la toiture. Dans la seconde moitié, cette couverture est de 50 %. Les onze planches de culture qui courent sous toute la serre abritent divers types de fruits et de légumes.
Dans la serre, on retrouve des tomates, des concombres, des fraises, des cardes, des melons du Pajottenland… Une vingtaine d’espèces différentes sont testées actuellement. En fonction de leur disposition dans la serre, sous quelques panneaux solaires ou sous la partie plus couverte, plutôt dans la partie est ou dans la partie ouest du bâtiment, en fonction des ombres portées des autres cultures, les chercheurs veulent déterminer les fruits et les légumes les plus aptes à donner de bons rendements en agrophotovoltaïsme.
Premières récoltes« La serre a été mise en place l’an dernier », reprend Arthur Libault. « Nous avons donc déjà mené toute une série d’essais avec des cultures d’été et d’autres d’hiver. L’année dernière a été particulièrement pluvieuse. Le ciel était largement couvert. Cette année, nous espérons affiner nos résultats, avec une météo plus clémente. »
« Vous voyez, il y a les premières tomates qui vont sortir. Là, les fraises sont mûres. Cela fait quelques semaines qu’elles sont en production. On démarre même déjà certaines premières récoltes. Donc, ça tourne plutôt bien. »
2 à 3 % d’autoconsommation électrique
Question production électrique, le bilan est déjà largement positif. Le système de ventilation de la serre est le seul élément qui consomme l’énergie électrique produite par les panneaux sur le toit. Par rapport à ce que la serre produit sur l’année, l’objectif est d’être au maximum à 2 % ou 3 % d’autoconsommation par le bâtiment. Le reste de l’énergie file vers les autres bâtiments de Wasabi et du campus, notamment le bâtiment de recherche Terra.
« Au plus gros pic de production, en été, l’électricité produite par la serre peut être consommée en direct par le bâtiment », indique encore l’ingénieur de recherche. « C’est-à-dire qu’à aucun moment de l’année nous n’avons besoin de rejeter quelque chose sur le réseau. À ce titre, c’est aussi intéressant, parce qu’aujourd’hui il y a de gros problèmes de dimensionnement de réseau par rapport au photovoltaïque. Pouvoir éviter cette contrainte de mise sur le réseau est un élément précieux. Et cela va permettre de calculer très facilement la durée du retour sur investissement », conclut-il.
Source : article de Christian Du Brulle pour Daily Science avec le soutien de Wallonie-Bruxelles International
EtudierSavoir-faire techniqueTerrain Vague, la poésie en céramique
Founded by designer Damien Gernay and ceramicist Julie Istasse, Terrain Vague is a Belgian-based studio that seeks to explore the links between art and craftsmanship, between love of nature and new technologies.
Each piece is made by hand, in a style that is both delicate and raw. “Our work is about contemplation, it's a way of infusing emotions or a story into the materials.”
Through the Dialogue project, the two artists have connected their creations to gastronomy, giving their objects a second life with chefs like Kamo Tomoyasu and Régis Baudy.
Selected by Wallonie-Bruxelles Design Mode alongside four other designers, Terrain Vague showcased its ethical values of craftsmanship and sustainability at the Révélations 2025 salon in Paris this May (part of the Belgium is Design project). By letting their art speak for itself, this studio is telling an important, thoroughly Belgian story.
WAB Magazine
VivreAcheterVisiterSavoir-faire techniqueMatvision : un système de tri et de recyclage révolutionnaire
Convertir les déchets industriels en véritables ressources, telle est la mission que s’est donnée la spin-off liégeoise Matvision. Avec son système de tri robotisé, elle propose une solution inédite de recyclage. Une technologie wallonne unique au monde.
C’est une histoire déjà longue de dix ans. Dix années de recherche, de développement et d’innovations au sein du laboratoire GeMMe (Géoressources, Génie Minéral et Métallurgie extractive) de l’ULiège, sur les hauteurs du Sart Tilman. Et c’est là qu’est né un système révolutionnaire de tri robotisé de déchets industriels. Cette technologie innovante combine des capteurs ultra rapides (rayons X, infrarouge, laser et 3D), l’intelligence artificielle et la robotique pour optimiser la valorisation de déchets industriels comme les métaux broyés. Ce qui permet de détecter et de séparer efficacement différents types de matériaux améliorant ainsi le recyclage et réduisant l’impact environnemental. De ce projet universitaire naîtra en 2024 la spin-off Matvision. « Faire du recyclage de déchets consiste avant tout à les séparer », explique Robert Baudinet, cofondateur et CEO de Matvision. « En permettant aux recycleurs de trier un mélange de déchets et d’isoler chaque famille de matériaux individuellement, nous facilitons la réutilisation de ces matériaux comme matières premières dans l’industrie ». Une approche qui permet, non seulement de maximiser le recyclage, mais aussi de répondre aux besoins spécifiques des industriels de ce secteur et des producteurs souhaitant intégrer davantage de matières recyclées dans leurs flux de production. La solution développée par la start-up répond donc à un réel besoin du marché. Et comme le dit Eric Pirard, professeur ordinaire au laboratoire GeMMe, « en se positionnant comme pionniers des techniques robotiques de tri des métaux, les ingénieurs wallons peuvent espérer jouer un rôle de tout premier plan dans le développement de l’économie circulaire à l’échelle internationale ».
Différentes nuances de grisMais d’où vient cette idée ? « Ce sont les industriels qui nous ont mis au défi de voir la différence entre toute une série de métaux », répond Eric Pirard. « La plupart des métaux sont gris. Ils nous ont dit: ‘Etes-vous capables de voir des choses que nous ne voyons pas ?’ Et nous avons mobilisé tous les capteurs et les senseurs possibles pour essayer de voir les nuances entres une série d’alliages ». A l’origine chercheurs au laboratoire GeMMe, les fondateurs de Matvision ont bénéficié du soutien de l’écosystème entrepreneurial liégeois pour faire mûrir leur projet. Celui-ci les a menés à la première place du concours européen EIT Jumpstarter. Avec une vision devenue concrète, l’équipe a été accompagnée par le coaching financier A6K afin d’affiner son positionnement et son modèle économique.
Une solution adaptableLe développement de cette innovation a été mené en collaboration avec des partenaires industriels, le Groupe Comet, un des leaders dans le tri des déchets ferreux à Mons et Cilyx, spécialiste de machines spéciales à Liège. Partenaire de la première heure du laboratoire GeMMe, le Groupe Comet a réalisé la première validation industrielle de cette solution de tri robotisée en investissant, en 2021, 10 millions d’euros (bâtiment et équipements) dans un démonstrateur industriel, une chaîne de 16 robots trieurs avec une capacité de tri de 20.000 tonnes de déchets métalliques par an (soit 1 milliard de pièces au rythme de 16 pièces triées à la seconde). Baptisé Multipick, cet investissement industriel a été réalisé avec le soutien de la Wallonie, dans le cadre de la Reverse Metallurgy du Pôle Mecatech, et des fonds européens FEDER. « Comme chaque cas est différent, nous avons constaté qu’il n’existait pas de machine ‘sur étagère’ pour traiter les déchets industriels », reprend Robert Baudinet. L’équipe d’ingénieurs a donc développé une solution qui s’adapte et se configure selon les besoins du client et les cas d’application. D’abord développée en laboratoire universitaire, cette technologie de tri robotisée a ensuite été validée en conditions industrielles chez Comet où elle fonctionne 24 heures sur 24 depuis 2023. « Chez Comet, nous nous sommes trouvés face à un grand mélange de métaux vendus à l’exportation et triés manuellement en Chine. Désormais, notre technologie lui permet de réaliser localement un tri afin de récupérer ces métaux ». Depuis lors, d’autres industries se sont montrées intéressées pour tester les performances de ces machines et voir les niveaux de qualité qu’elles sont capables d’atteindre avec ces systèmes.
Un tri intelligent pour un meilleur recyclageComment ça marche? La technologie repose sur la combinaison du développement de capteurs de reconnaissance de la matière et d’un tri robotisé à haute cadence, le tout animé par une intelligence artificielle propre. Concrètement, les déchets métalliques, chargés sur un tapis roulant, passent d’abord sous rayons X, infrarouges, laser et 3D. Grâce à ces informations, quelques mètres plus loin, des bras robotiques trient les déchets avec précision et rapidité. « Des mesures par rayon X permettent l’évaluation en temps réel de la densité de la matière », développe Robert Baudinet. « Un scanner 3D mesure les paramètres de forme et de volume des objets broyés. Une caméra hyper-spectrale mesure la réflectance des matériaux dans le visible et l’infrarouge. Un laser différencie les différents alliages des métaux. L’algorithme que nous avons mis en place va interpréter les données collectées pour chaque déchet pour ensuite ordonner au robot de le placer dans le bon bac ». Le traitement de ces données est réalisé par apprentissage automatique, une branche de l’intelligence artificielle. « Après apprentissage des différentes catégories souhaitées (aluminium, zinc, cuivre laiton, plomb, inox…), chaque nouveau fragment est attribué à une catégorie. La bande transporteuse tourne à plus d’un mètre par seconde. La technologie est capable de traiter, en une seule passe, jusqu’à 20 types de matériaux. Cette caractéristique la rend unique au monde. En effet, les systèmes actuellement utilisés pour traiter les métaux ne sont capables de séparer que deux familles simultanément. Enfin, l’acquisition 3D des pièces permet de choisir les points de préhension optimaux pour les robots à pinces ».
Un tri intelligent pour un meilleur recyclage des matières premières. « Si on a un mélange de déchets métalliques avec du cuivre, du zinc, de l’aluminium, du nickel, il est difficile de le réutiliser en tant que tel directement », souligne Robert Baudinet. « Il est donc nécessaire d’être capable d’aller extraire chacun de ces métaux. Outre des métaux non-ferreux, notre technologie permet de trier des plastiques, des batteries et des métaux ferreux ».
De vendeurs de déchets à vendeurs de matériauxAprès une dizaine d’années de développement et de validation avec des partenaires industriels, la technologie est maintenant mature. « Elle se distingue d’autres systèmes dans le monde par notre capacité à traiter, avec une grande précision, une très grande quantité de déchets métalliques divers en une seule passe. Grâce à notre technologie, nos partenaires industriels peuvent raccourcir les boucles de recyclage et augmenter la valeur des déchets qu’ils traitent et revendent, ce qui leur permet de rentabiliser nos machines en un temps record ». L’objectif est de fournir des machines à des industriels afin de les aider à mieux séparer et trier les déchets. « Il s’agit d’une technologie de rupture qui permet aux industriels du déchet de passer de vendeurs de déchets à vendeurs de matériaux ».
Le projet a franchi récemment une nouvelle étape stratégique avec la naissance de l’entreprise. Matvision srl bénéficie d’un financement de 160.000 euros issu de ses fondateurs et du centre de recherche Imec à travers son accélérateur de start-up Imec.istart, installé à La Grand Poste, qui apporte 50.000 euros, ainsi qu’un prêt convertible du même montant. La jeune entreprise bénéficiera, en outre, de l’expertise et des conseils stratégiques d’Imec.istart pour renforcer son développement à l’international. Enfin, les fondateurs s’apprêtent à lancer une levée de fonds « pour sécuriser plus de 1 million d’euros de financement d’ici septembre » et se donner les moyens de leurs ambitions. « Ce qu’on souhaite, c’est parvenir à convertir nos prospects en clients, en confirmant des ventes de machines et en les installant chez eux », se réjouit Robert Baudinet.
Relocaliser et améliorer le recyclage des métauxAvec cette nouvelle technologie de tri, plutôt que de vendre les déchets métalliques hors de l’Europe, ce qui a un coût économique et écologique, Matvision entend relocaliser et améliorer le recyclage des métaux. « L’Europe consomme 20% de la production mondiale de métaux, mais n’en produit que 3% », précise Eric Pirard. « Il y a un déficit. Donc, c’est très important de ce point de vue-là que l’Europe veuille notamment garder sur son sol des métaux qui y sont. Et ça s’appelle le recyclage. Redonner vie aux métaux. C’est un des objectifs que nous poursuivons ». L’essentiel étant invisible pour les yeux, « seules des solutions multi-capteurs comme celles de Matvision seront capables à l’avenir d’assurer le tri de produits qui deviennent de plus en plus complexes. En se positionnant comme pionniers des techniques robotiques de tri des métaux, les ingénieurs wallons peuvent espérer jouer un rôle de tout premier plan dans le développement de l’économie circulaire à l’échelle internationale », souligne le professeur.
Marché mondialEn 2025, la commercialisation est lancée. Le marché est vaste, d’abord constitué des recycleurs industriels en Belgique, en Europe et enfin dans le monde. Le démantèlement des voitures et des appareils électroménagers est la première source de déchets métalliques pour lesquels l’entreprise apporte une solution de tri performante, en particulier pour les métaux stratégiques comme le cuivre, l’aluminium et le nickel. Il existe actuellement 350 recycleurs de voitures en Europe, et compte tenu des développements industriels basés sur le recyclage, le marché potentiel est plus large encore.
Mativision vise maintenant la croissance, avec quatre projets commerciaux en discussion pour des clients recycleurs en Belgique et en France. « Notre objectif est d’arriver à vendre plus de dix machines d’ici 2028 », précise le CEO. « Aujourd’hui, nous voulons nous orienter rapidement vers l’international pour toucher un marché plus large. A présent que la technologie du prototype a été validée, il est temps pour nous de la commercialiser et de la fournir partout dans le monde ».
Cet article a été écrit par Jacqueline Remits pour la Revue W+B n°168.
Savoir-faire techniqueLouvain-la-Neuve, carrefour académique et humain
En cette fin d’été, j’ai eu l’opportunité de passer quelques semaines en Wallonie, à la fois pour un moment familial et pour une immersion dans l’un des pôles universitaires les plus dynamiques de Belgique : Louvain-la-Neuve.
Mon fils y entame son parcours universitaire en sciences économiques et de gestion à l’Université catholique de Louvain (UCLouvain), une institution classée parmi les 200 meilleures universités au monde et reconnue pour sa recherche de pointe, son ouverture internationale et ses partenariats solides avec le monde socio-économique.
Louvain-la-Neuve n’est pas une ville comme les autres. Créée dans les années 1970 pour accueillir l’université, elle est aujourd’hui une cité piétonne, conçue à taille humaine, où tout est pensé pour les étudiants : bibliothèques modernes, résidences universitaires, espaces de coworking, restaurants, infrastructures sportives et culturelles. Le Musée L et le Théâtre Jean Vilar en font un véritable centre de vie intellectuelle et artistique.
Ce séjour m’a aussi permis d’expérimenter la qualité de vie wallonne : des transports efficaces reliant Louvain-la-Neuve à Bruxelles et aux grandes villes, un tissu social accueillant, une atmosphère cosmopolite où se côtoient étudiants belges et internationaux. La Wallonie attire chaque année des milliers d’étudiants venus d’Europe, d’Afrique, du Moyen-Orient et d’Asie, créant un brassage culturel qui enrichit la formation académique.
Au-delà de l’aspect familial, cette expérience m’a permis de voir concrètement ce qui fait la force de la Wallonie :
- une excellence académique incarnée par l’UCLouvain et ses facultés,
- un écosystème économique où universités, centres de recherche et entreprises collaborent,
- une ouverture culturelle qui favorise la créativité et l’innovation,
- et une qualité de vie qui place l’humain au cœur des priorités.
L’accompagnement de mon fils dans cette étape fondatrice m’a rappelé combien la Wallonie est non seulement une terre d’opportunités professionnelles et économiques, mais aussi un environnement attractif pour les familles et les étudiants internationaux. Louvain-la-Neuve, avec son modèle unique, incarne cette vision : former des citoyens du monde, ancrés dans un territoire riche de son histoire et résolument tournés vers l’avenir.
Vignette: Catégories: VivreEtudierQualité de vieAccessibilitéMarta Maziers the art of the clockmaker
Only 19 years old at the time, Marta impressed Cartier’s judges with La Reine du Temps, a clock inspired by the world of bees. Her piece deftly combined enamelling, movement and heart.
A student at the IATA in Namur, Marta won Cartier’s Talents Horlogers de Demain, a prize given to upand- coming clockmakers.
“The bee symbolises loyalty, hard work, intricate attention to detail — a mirror image of the clockmaker! Every detail evokes one of the five senses.”
Cartier are offering Marta two internships with them, a wonderful opportunity for this young ambassador of Walloon craftsmanship to gain an insight into watchmaking excellence.
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InvestirAcheterEtudierSavoir-faire techniqueSporty Wallonia is perfect for trail running!
Wallonia welcomes trail runners! This region is a fantastic playground for all sport and nature lovers: there are even permanent trails, which can be accessed year-round.
Starting out from Herbeumont trail station, you can choose from 6 hiking and 4 fitness trails, covering a total 95km of marked pathways. From the Nassogne tourist office, you’ll find no fewer than 24 signposted trails, with a total elevation gain of D+ 100m to 1,000m.
And it gets even better: 30 interconnected permanent trails from EXTRATRAIL, the largest network of secure, signposted nature trails in Europe. These trails can be found in the East of Wallonia, covering over more than 750 km. Starting points are located at the tourism offices of participating Belgian municipalities.
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VivreVisiterEtudierQualité de vieNatacha the (almost) flight attendant
The most adventurous flight attendant in the history of aviation, Natacha first appeared in Spirou, a comic magazine, in February 1970.
Created by François Walthéry, she became the first Franco-Belgian adult heroine to feature as the protagonist of a mainstream comic series. She starred in 24 albums, selling millions of copies, both at home and abroad! In March 2025, the film Natacha (presque) hôtesse de l’air (Natacha the (almost) flight attendant) was released. It was directed by Noémie Saglio, and is based on the original screenplay by Noémie Saglio and Laurent Turner.
With their work, both have made for one happy writer-illustrator. François Walthéry is delighted to see his beloved character continue with her adventures, and the enormous work of those who have brought her back to life in a different avatar. “There is something magical about the art of creation; you provide the initial impulse, and others transform it into a whole new narrative. What matters is the movement, the rhythm - and the fact that art encourages people to take charge of their destiny and to change people’s mindsets.”
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AcheterVisiterEtudierSavoir-faire technique15 must-see festivals to get a taste of Walloon craft beer
Until recently, craft beer was limited to a few specialty bars and shops, and beer lovers had to search the map for the nearest breweries if they wanted to enjoy authentic local beers. But everything changed with the craft beer boom that began around 2010, which brought this product to the general public. Since then, there are numerous events and fairs that combine a wide selection of beer, an interesting gastronomic offering, recreational activities and even musical performances, creating a celebration space suitable for the whole family.
Wallonia has not been immune to this beer trend, and throughout the region you can find several festivals where you can taste a wide variety of local beers, in a festive atmosphere centered around this beverage so important to Belgian society. Below, we will review some of the most notable beer festivals held throughout the season in the Walloon region, so you can plan your beer calendar ahead of time.
Week-End Bières Specials – Sohier
Although the peak season for beer events coincides with spring and summer, you can also find options for enjoying beer in winter. The kick-off for Wallonia's beer festivals is the annual Week-End Bières Specials, which takes place in Sohier, recognized as one of the most beautiful Walloon villages. The local non-profit association Les Veschaux is responsible for organizing this festival, which celebrated its 31st edition between February 21 and 23, 2025, attracting nearly 1,500 visitors.
There were 120 specialty beers to taste (including 20 new releases), 95% of which were native beers from the area. In addition, given the growing demand for this kind of drink, 6 non-alcoholic beers of various styles were also served. Beer collectors enjoyed a beer coasters swap meet, and the cultural offering included a blind tasting, a tourist route in order to discover the village, performances by orchestras and DJs, a running and cycling race in the surrounding area, and a mijole tournament, a traditional Belgian game involving tossing chips onto a wooden tray.
As for the culinary offerings, visitors could choose from a full menu of dishes made with beer-based recipes, or from some small stands offering cervelas (lightly smoked pork sausages), abbey cheese, croque-monsieur, onion soup or pipe ardennais, a cured sausage typical of southern Belgium. These were interesting pairing options, perfect for accompanying the extensive selection of trappist and blanche beers offered at this winter event.
Summer Beer Lovers' Festival – Liège
The esplanade in front of the Gare des Guillemins, the Liège train station designed by the famous Spanish architect Santiago Calatrava, hosted from June 5 to 8 the 11th edition of Summer Beer Lovers’ Festival, the beer event with which liégeoises welcome summer. More than 12,000 visitors gathered to enjoy the nearly 110 different beers offered by 18 breweries from Brussels, Namur, Luxembourg, Hainaut, and of course Liège.
During these four days, which started at noon and continued until more than midnight, beer enthusiasts could choose from fruity, strong, classic Belgian, hoppy, light, alcohol-free, and gluten-free beers. The event, with free admission and easy access by tram or bicycle, also featured a wide selection of wines, sparkling wines, cocktails and mocktails, such as the liégeois (a mix of orange soft drink and grenadine). As for the food, attendees tasted the famous local gaufres or waffles and a multicultural street food offering that included burgers, falafels and shish taouk (chicken skewers typical of Lebanese, Syrian and Turkish cuisine).
Carolo Beer Festival – Charleroi
Between two branches of the Sambre River in the province of Hainaut lies Charleroi, the most populous city in Wallonia with just over 200,000 inhabitants. The municipality has left its industrial and mining past behind, becoming an important cultural center, thanks to its numerous museums and performance venues. Its current leisure offerings also include beer, as demonstrated by the Carolo Beer Festival.
This beer event named after King Charles, who is also honored by the city that hosts it, claims to be the largest beer festival in the province of Hainaut. It took place between June 20th and 22nd, bringing together more than 20 breweries in Place Verte, one of the main spots of Charleroi. Visitors could choose from more than 100 different beers, including Walloon brands such as Dupont saisons, Du Bocq strong beers, Rochefort trappist beers, and Dubuisson Belgian classics. In addition to DJ performances and a Rolling Stones cover band, one of this event's highlights was the fricarolo-eating competition, a fried snack similar to fricadelle and highly appreciated in the Charleroi region.
Fête de la Bière – Souvret
Without leaving the province of Hainaut, and just 30 minutes away from cities like Mons, Nivelles or Namur, we will find Souvret, a small town of just 4,000 inhabitants that also has its own beer festival. The Fête de la Bière à Souvret held its 11th edition between July 3 and 5 at the town's Salle Paroissiale, in a relaxed yet fun atmosphere, ideal for enjoying a beer with friends or family.
The program of activities included children's entertainment, DJ performances, and concerts by local music groups such as the cover band Mothercover, as well as an attractive selection of food trucks. Meanwhile, most daring beer fans could participate in a team blind tasting or a Beer Tour, with a selection of more than 15 specialty beers that could be tasted freely at a fixed price. The latter activity also included a tasting of Quoicoubeh, a mystery beer that offered a great reward to anyone who could identify it by its aroma and flavor.
Bière en Fête – Mons
Practically coinciding in date and location with the previous event (both towns are just over 30 kilometers apart), between July 4 and 6 Mons hosted the 29th edition of its Bière en Fête, the largest and longest-running beer festival in the capital of Hainaut. The town's Grand-Place received the stands of 23 Belgian and international breweries during these days, which offered the public more than 80 different beers, perfectly combining craft beer options with major commercial beer brands.
This festival offered its visitors a complete immersion in beer culture, as its program included beer-themed contests and games, as well as various tribute band concerts. The program was rounded out with a great selection of fine local products, and attendees were able to take part in a guided bike tour that visited 3 breweries located around Mons.
Une Cour en Bières – Anseremme
Namurois town of Anseremme is known for its water sports, as it sits at the meeting point of the Lesse and Meuse rivers, but that does not mean it is turned its back on beer. On July 27, the grounds of the former municipal primary school hosted Une Cour en Bières, a true festival centered around namurois beers.
Around 30 different beers brewed in the province of Namur were presented there, along with a very full and attractive program of activities. The day began at noon with an aperitif accompanied by games and pastimes: quilles or skittles, mijole, fléchettes or darts and cornhole, a popular pastime in many North American breweries which consists of throwing small sacks filled with seeds towards a sloping wooden board, trying to get the sack into a hole. In the afternoon, the 21st tarte aux concombres eaters contest took place (a traditional tart made with cucumber and cheese). The fun continued with a blind tasting accompanied by a musical performance, and the wide selection of beers could be accompanied throughout the day with pains crochon, small rustic breads filled with brie cheese and ham.
Bièrez-vous? – Ciney
Ciney is a town in the province of Namur where beer has always been a staple. In fact, there is a beer brand that features the town's name and symbols on its bottles. It is no surprise then that a major beer-themed event takes place there in midsummer. Bièrez-vous? held its tenth edition from August 1st to 3rd, bringing together a total of 25 breweries offering more than 100 beers of various styles.
The festival took place in the town's Parc Saint-Roch and featured family-friendly attractions such as children's entertainment, a bouncy castle and bowling games. Folk and rock concerts, DJs and local band bands livened up the festivities, and the program also included beer-related activities, including the 10-kilometer La D'houblonée fest race with beer refreshments, a flea market for swapping coasters, labels, beer caps and promotional items, beer-making demonstrations by homebrewers associations, and an attractive pop-up restaurant offering beer pairings and dishes packed with malty flavors and hoppy aromas.
Tripel Beer Fest – Vresse-sur-Semois
That same weekend, another interesting beer festival took place in Vresse-sur-Semois, a picturesque village in the province of Namur surrounded by stunning landscapes, forests and valleys that invite you to follow one of its many hiking trails. The Tripel Beer Fest is dedicated to the Ardennes region's flagship beer style, the belgian tripel, and in its previous edition it already managed to bring together more than 4,500 fans of this type of golden, intense beer with complex flavors.
This third edition of the fair featured 12 guest breweries, and while tripel is the star of the three-day festival, more than 80 beers of other styles brewed in different corners of Belgium and France were also served. In addition, there were free concerts and 12 bands took the stage, playing everything from classic guitar rock to electronic music. Children could enjoy games and family activities, and the food offering included fried and grilled dishes, cheeses, salted meats, ice cream and various desserts and sweets.
La Grande Choufferie – Wibrin
There is no doubt that La Chouffe is one of the most popular beers brewed in Wallonia, as its successful history of over 40 years proves. Fans of this beer can not miss a date on August 8th and 9th at the Achouffe brewery to celebrate La Grande Choufferie, the event with which the Ardennes elves commemorate the birth of their favorite beer brand.
It is a great opportunity to visit Marcel's home and the rest of the Chouffe elves, who during those days offer visitors beer and cheese tasting workshops, beer crate climbing competitions (currently the record is 12 crates stacked!), bouncy castles, face painting, snacks, free concerts and, above all, lots of Chouffe beer. This festive, family-friendly event features a unique setting to emulate total immersion in the Ardennes forest, and among the attendees abound the striking red elf hats that are a symbol of the brewery.
Arch'en Bières – Archennes
With the end of August, summer vacation is practically over, and there is no better way to bid it farewell until next year than with a glass of beer in hand. That is what the organizers of Arch'en Bières must have thought, a beer festival that will celebrate its 20th edition on August 30 and 31 in the village of Archennes, not far from the town of Wavre.
This festival stands out for offering its attendees non-commercial or almost non-commercial beers, thus showcasing local Walloon Brabant beers that are rarely consumed by the general public. The program of activities is rounded out with concerts, offering, for example, a romantic Saturday afternoon with music from the 1970s to the 2000s, or a Sunday with an atmosphere reminiscent of a music festival.
Belgian Beer Weekend – Brussels
Although it is not held in Wallonia but in Brussels, the Belgian Beer Weekend is a must-attend festival for getting to know the Belgian beer industry firsthand. It is a highly significant event nationwide, attracting a large crowd of visitors from all over Belgium and abroad, and featuring several breweries from the Walloon region.
Between September 5th and 7th, Brussels' photogenic Grand Place will host the 25th edition of a beer festival beloved by Brussels residents and beer enthusiasts from around the world. During these 3 days, one of Europe's most beautiful squares becomes a giant, free-entry bar, bringing together 50 breweries from all over Belgium, musical performances, and a large number of visitors, giving this festival a special atmosphere. From family recipes to trappist beers, there you will find excellent examples of the great Belgian beer styles.
Oberbayern Fêtes de la Bière – Ormeignies
After the spring and summer festivals, another peak time for beer events is the beginning of autumn. At the end of September Oktoberfest, the world's largest beer festival, kicks off in Munich, and many cities around the globe celebrate their own Bavarian festivals. A good example of that is Oberbayern Fêtes de la Bière, which has been held on the first weekend of October since 1963 in Ormeignies, a town very close to Ath.
This festival is organized by the Royale Fanfare Saint-Ursmer d’Ormeignies, so the celebration features local and regional music bands, along with groups playing Tyrolean music. This Bavarian-inspired festival is full of people wearing traditional German costumes and also offers great beers, including a total of 15 regional varieties, which can be accompanied by dishes such as sauerkraut, boulettes or tartiflettes (a Savoyard potato cake made with Reblochon cheese and bacon). Because even though you are almost 800 kilometers from Munich, nothing is stopping you from celebrating Oktoberfest like a true Bavarian.
Brassigaume – Marbehan
An unmissable event for lovers of the most modern and innovative craft beer will take place on October 18th and 19th in Marbehan, a town located between the Ardennes and the historic region of Gaume. There will be held the 24th edition of Brassigaume, a festival that boasts a two-day gathering of the best representatives of the Belgian craft beer sector and several quality foreign breweries.
In a covered and heated space in case the October weather is bad, 27 breweries from 8 countries will bring together (30% of them are new to the festival), with Brasserie de Rulles as the local best representative. This event not only allows you to enjoy authentic craft beers for just over 2 € a glass, purchase bottles to take home from their Bottle Shop, or taste a genuine and freshly roasted cochon à la broche (a whole pig cooked over an open fire). It is also an excellent place to meet and chat with the brewers themselves, an opportunity that the more than 2,500 attendees at the previous edition surely took advantage of.
Namur Capitale de la Bière – Namur
Namur is no longer just the capital of Wallonia. For several years now, some beer events have been taking place there, reminding us that it is also the Capitale de la Bière. These festivals are unique in that they are held at different times throughout the year, each one dedicated to a different theme or beer style.
On March 21 and 22 Fest' IPA took place, a festival dedicated exclusively to IPAs, the flagship style of the craft beer movement, where more than 50 hoppy beers of different varieties could be tasted. And on November 14 and 15, it will be the turn of Stout sûre Meuse, where you can find the best dark and sour beers on the European and local scene. Porters, stouts, black IPAs, lambics and pastry sours will meet in a cultural space located in a former 18th-century church, where Walloon representatives such as Gueuzerie Tilquin or Brasserie des Légendes will not be missing.
This beer cycle is completed in December with Bière d'Hiver, a day dedicated to modern winter and seasonal beers, which deviate from the traditional Belgian concept of a heavily spiced Christmas beers.
La Bière: Culture et Traditions – Boussu
It is not a typical beer festival, but the exhibition "La Bière: Culture et Traditions" is sure to be of interest to true beer lovers. This temporary demonstration, organized by the non-profit association Gy Seray Boussu, is being held for the second time from March 6 to October 31 at the Boussu Castle, a space recognized as an exceptional heritage site in Wallonia whose origins date back to the 16th century.
Visitors can immerse themselves in the history of beer and discover the traditions, beliefs and practices that have been associated with it for centuries till nowadays. Alongside the exhibition, various events related to beer and its culture take place each month in and around the Castle, including tastings, ingredients workshops, literary sessions, shows, competitions, and open days at the local breweries Brasserie Deseveaux and Brasserie du Borinage.
As you can see, beer-related activities are plentiful throughout Wallonia, and you can attend beer events in different locations and at different times of the year. Check your calendar now, plan your trips, and get ready to discover everything that beers brewed in the Walloon region have to offer. Santé!
Vignette: Catégories: VivreAcheterVisiterQualité de vieBEAL International Impresses in Japan with its MORTEX® Brand in a 900 m² Rest Area at the Osaka Expo
At the World Expo in Osaka, which runs until mid-October, a Belgian innovation adorns a remarkable part of the infrastructure. In Rest Area No. 4 – a 900 m² public space where visitors seeking tranquility can catch their breath in a gently shaded, hilly landscape – BEAL International’s mineral brand MORTEX® subtly makes its mark.
The use of the MORTEX® coating in this project was no coincidence. Japanese construction company Kadowaki Construction was searching for a material that was both functional and aesthetic: crack-resistant, color-stable, and capable of blending seamlessly into a natural environment. Among the options considered, only the MORTEX® mineral coating met all the criteria. Its warm, earthy tone allows the surface to merge with the surrounding ground – an aesthetic perfectly aligned with the Japanese sensitivity for simplicity and harmony with nature.
"Originally, we hadn’t considered the MORTEX® brand. We were thinking about traditional colored mortar, gravel paving, or even resin-based treatments. But we kept encountering technical limitations such as cracking, slip hazards, or color variations due to moisture. Preserving colors was a real challenge given Japan's changing climate. Thanks to its pigmentable neutral base, MORTEX® offers great creative freedom. By carefully dosing pigments, we managed to maintain a stable, earthy hue, perfectly suited to the environment. The idea to use MORTEX® came from what was initially an informal conversation with an acquaintance. He explained how the coating works, and as we discussed its technical properties, I realized it was exactly what we needed. And it turned out to be a masterstroke," explains Shinichi Kadowaki, project manager.
Yosuke Ohtake©
The collaboration went smoothly, thanks to a team of experienced Japanese craftsmen familiar with the application of MORTEX®, including Ishihara Plastering and Ribre, both of whom are MORTEX® trainers in Japan. Three to four samples were developed before the final design was approved, with special attention given to slip resistance in rainy conditions.
For BEAL International, this project is an exceptional showcase. Japan is a strategic export market for the Walloon company, and implementing its solutions at the World Expo opens doors to new growth opportunities in Asia.
"The fact that our product was chosen for such a visible and intensively used part of the World Expo is truly special. I see it as the culmination of years of work by our R&D team to create the best possible product, and the result of increasingly strong collaboration with our international partners," says Barbara Thiry, CEO of BEAL International. "It once again proves that sustainability, aesthetics, and innovation can beautifully go hand in hand."
No fewer than 3,570 people collaborated to create this rest area, a construction project that took 299 days to complete. Even the sinks in the sanitary facilities received a MORTEX® finish. Those wishing to experience the rest area in person can visit the World Expo in Osaka until October 13, 2025.
AWEX
InvestirAcheterSavoir-faire techniqueLe fantôme de Berthe veille toujours sur La Roche-en-Ardenne
Il y a des lieux où l’histoire et les légendes se mêlent, où les pierres murmurent encore à ceux qui savent écouter. À La Roche-en-Ardenne, perchées sur un promontoire rocheux, les ruines du château médiéval dominent la vallée de l’Ourthe… et abritent, dit-on, une âme qui ne dort jamais tout à fait.
Son nom ? Berthe, la reine sans trône, trahie et condamnée à errer à jamais.
Selon la légende, Berthe était une souveraine belle et juste, aimée de son peuple. Mais son destin bascula lorsqu’un seigneur jaloux, avide de pouvoir, la fit accuser de trahison. Emprisonnée dans sa propre forteresse, elle aurait été noyée dans l’Ourthe… sans jamais avoir pu prouver son innocence.
Depuis, par les nuits brumeuses ou les soirs d’orage, le fantôme de Berthe reviendrait hanter les ruines du château, drapée d’un voile blanc, le regard tourné vers la rivière.
Une légende bien vivanteChaque été, en juillet - août, des spectacles de son et lumière font revivre la reine disparue dans les ruines du château. Les enfants l’attendent avec une curiosité, les anciens la saluent d’un clin d’œil complice. Berthe, ici, n’a jamais vraiment quitté les lieux.
InformationsJe vous invite à consulter ce lien https://www.chateaudelaroche.be/presentation/spectacle-du-fantome-de-berthe.html pour obtenir plus d'informations sur les horaires ainsi que de découvrir d'autres activités que vous pouvez faire à La Roche (Le spectacle est gratuit.).
Conseils persoLa ville de La Roche est fort touristique et vous risquez d'avoir des difficultés pour trouver une place de parking dans le centre. Je vous conseille de trouver une place aux alentours de la piscine (rue de la piscine). Vous risquez de marcher un peu mais ce n'est pas loin du centre (1 kilomètre +-).
Pour pouvoir profiter pleinement du spectacle, sans être collés à d'autres touristes, je vous conseille d'aller vous situer soit sur la "Vieille route de Beausaint" soit à l'école Saint-Joseph - Sacré Coeur. Au niveau du tournant de la vieille route de Beaussaint, il y a un banc où vous pouvez vous assoir pour apprécier la vue et le spectacle.
Vignette: Catégories: VisiterDermatoo transforms wound care with 3D monitoring technology
The Walloon start-up Dermatoo, based in Embourg, is setting its sights on Southeast Asia to develop its medtech innovation. In recent days, founder Julien Delarbre has been spotted in Taiwan and the Philippines. His company’s flagship product? A digital wound monitoring device. An application designed to make life easier for caregivers, improve medical follow-up by doctors, and, of course, enhance patient comfort.
Under the Smartphone’s EyeThe basic principle is quite simple. One only needs to regularly document a wound's progress using a smartphone camera and share the image with caregivers and doctors via the dedicated app.
"The idea is that in 15 seconds, a caregiver — for example, while changing a bandage — can capture an image of the wound by filming it from different angles. This allows for a precise, reliable, and usable 3D reconstruction," explains Julien Delarbre from Taipei, during an economic mission organized by Awex, the Walloon Export and Foreign Investment Agency, alongside Bio-Asia 2025.
The smartphone doesn’t do it all, of course. An algorithm is also required to decode the image, reconstruct the wound in 3D, measure it, and render all its color nuances to quickly detect potential infections. Eventually, temperature detection should complement the system. “Some cameras can capture infrared images,” the entrepreneur notes.
A Communication Tool for Healthcare ProfessionalsTo obtain accurate and consistent color and size rendering of a wound, Dermatoo’s TwinSkin.care app uses a calibration marker during image capture. This marker looks like a small sticker (see illustration above), applied near the wound for 3D photography. It also contains a QR code that instantly identifies the patient and uploads the latest images to their file.
This connected file is accessible to caregivers, doctors, and care centers. It enables communication between professionals, allowing them to see each other’s comments. This helps optimize treatment based on the wound’s evolution.
Everything relies on a signal processing and communication algorithm, which is why Julien Delarbre is constantly coding — refining and testing the system. In Belgium, he benefits from coaching by Ignity, the Walloon incubator for engineering-based projects.
Since his first trip to Taiwan in December 2024 with a Walloon trade delegation led by Awex, Delarbre has also presented his innovation to BiomedAccelerator at Taipei Medical University (TMU x BE) — one of Asia’s leading biotech and medtech accelerators.
Dermatoo was quickly won over by the environment — and the feeling was mutual. The accelerator welcomed the start-up in February 2025, alongside a dozen Taiwanese and international start-ups. The goal: to accelerate the integration of biomedical innovations into local clinical settings. The program helps young companies validate their innovations through real-world testing and offers business model advice — a key step to accessing the Asian market.
Clinical Trial in the PhilippinesDermatoo’s technology shows promise — but it needs to work in all settings. That’s where Dr. Charles Cabuquit, an orthopedic surgeon at Hilom Wound Care Clinic in the Philippines, steps in. There, diabetes-related wounds are a major problem, and the demand for monitoring tools is high.
A clinical study on TwinSkin.care is set to begin this summer, with the protocol already approved by local authorities. “What took months in Europe was validated in two weeks over there. It’s impressive,” says Julien Delarbre.
His next goal: to validate the accuracy and reproducibility of wound imaging using TwinSkin.
Dermatoo hasn’t forgotten its roots. In Belgium, a large-scale clinical study is underway with CHU Charleroi, ULB, CHC Liège, and research center Multitel. “We’ve already analyzed more than 600 wounds,” says Dermatoo’s CSO (Chief Scientific Officer). The goal is to scientifically evaluate the system’s reliability, recreating a shared doctor-nurse dynamic.
“We want everyone to have this expertise in their pocket,” he says. The aim is to streamline care, reduce unnecessary clicks, and refocus medical time on what matters. “We’ve seen actions that required 17 clicks — it’s absurd. We want professionals to arrive, scan, and that’s it.”
“Today, most competing apps rely on a single photo. That doesn't show wound depth or allow for precise tracking,” says Delarbre. Dermatoo’s 3D reconstruction changes the game.
“Think of a child — we track their growth using percentile curves. Why not apply a similar concept to wounds with a healing curve to assess progress? If healing stops, something’s wrong: infection, malnutrition, poorly managed diabetes… Our solution aims to offer both a local and holistic view of the patient. This curve will guide future medical decisions.”
In Belgium, 20% of nurses’ time is spent on wound care. Yet, few nurses and doctors receive specialized training. That’s why Dermatoo is working to integrate professional knowledge into the app itself. Using an intelligent annotation tool, the application learns from expert users. This knowledge is then shared across the platform, so everyone benefits. “We’re not replacing professionals — we’re assisting them,” insists Delarbre.
An Accessible and Sustainable Business ModelTwinSkin is already on the market. Its business model is straightforward: each 3D analysis costs €1. No need to buy software or markers — Dermatoo provides the sheets and charges only for the analyses.
This inclusive model ensures that any healthcare provider, from small practices to large hospitals, can access the technology without financial barriers.
What stands out with Dermatoo is its unique blend of cutting-edge technology, human-centered vision, and strong local ties. With international support from Awex and robust scientific partners, this start-up has combined local commitment with global ambition.
In Belgium, Taiwan, and the Philippines, this Belgian innovation is beginning to make waves. “We want healthcare professionals to gain expertise in the field by using TwinSkin. We want that expertise to spread, leading to better, faster, and safer care,” concludes Julien Delarbre.
This article was written by Christian Du Brulle for the Daily Science platform.
InvestirAcheterEtudierSavoir-faire techniqueInnovation: Walloon BioTech and MedTech Companies Set Their Sights on Taiwan
A dozen innovative Belgian companies were recently honored in Taiwan at the end of July. Each was awarded a first-ever "Belgian Taiwan Business Award" in its respective field. These awards were presented by the Belgian Office in Taipei, in collaboration with the Walloon Export Agency (AWEX) and its Flemish counterpart, FIT.
Among the winners was IBA, based in Louvain-la-Neuve. The company was recognized for its efforts to adapt to the Taiwanese market, “but also for the quality of its innovations as well as the sustainability and circularity of its approach,” noted Matthieu Branders, Director of the Belgian Office in Taipei.
In less than five years, this proton therapy specialist has sold three of its cancer-treatment machines to Taiwanese hospitals. Proton therapy is a technology that enables tumors to be targeted with high precision while minimizing side effects. The technology developed by IBA originated in Wallonia, from scientific research at UCLouvain. Since then, the former university spin-off has become a global leader in the field.
“We’re present in Taiwan not only with our Proteus One systems but also with other technologies stemming from our expertise in particle accelerators,” explained Florian Vanlangendonck, an engineer at IBA who has been based in Taiwan for several years. “For example, our Rhodotrons, sterilization machines used in sectors ranging from food and medical instrumentation to electronics.”
The company also recently sold a radioisotope production system to a local partner — producing isotopes such as germanium-68, iodine-123, thallium-201, zirconium-89, and copper-64 — used in cancer diagnosis and therapy. Clearly, IBA has far more than just a foothold on the island.
A Healthcare Innovation Hub
The example of IBA clearly illustrates Taiwan’s ambition to position itself as a regional hub for innovation in healthcare, biotechnology, and medical devices. AWEX intends to leverage this momentum to strengthen the presence of Walloon companies on the ground — particularly its start-ups ready to launch into the Asian market from Taiwan.
“Our mission is to foster the economic development of our region through various international initiatives supporting our businesses,” said Dr. Philippe Lachapelle, Director of Technology Partnerships and Innovation at AWEX. This week, a dozen Walloon players — large and small — are taking part in meetings and activities in Taipei.
Researchers, engineers, and entrepreneurs active in biotech and medical devices are exploring market opportunities, collaborations, product development, and commercialization possibilities. Some were even invited to give lectures at Taiwanese scientific institutions.
Academic Lectures
One such example is Professor Benoît Moreau, from CeRef — the research and training center at the Louvain en Hainaut University College, specialized in sustainable agriculture. His trip, supported by Wallonia-Brussels International and AWEX, was made possible to promote local applications of his work on green chemistry and enzyme-based biosurfactant synthesis.
His visit was supported by the National Science and Technology Council (NSTC) and Yulin University of Science and Technology, where he gave a lecture this week. He also spoke at National Chung Hsing University.
Supporting Tech Companies
Like the rest of the Walloon delegation, Benoît Moreau received support from Fabrizzio Giannota, MedTech expert at Ignity (formerly WSL, the Walloon incubator for engineering science-based projects).
Ignity supports ambitious project leaders in Wallonia in the creation and development of new technology companies.
Is targeting Taiwan a strategic move for Walloon entrepreneurs? “It allows Wallonia’s strategic innovation initiatives to gain visibility in Asia,” says Giannota. “It also helps shine a spotlight on our MedTech sector. We’re even collaborating with a biotech accelerator at Taiwan Medical University (TMU) in Taipei. The goal is to help launch some of our health sector companies there while facilitating their access to a local investment fund.”
A Warm Welcome from the Local Ecosystem
“The local economic and political ecosystem is very receptive,” confirms Philippe Tzou (AWEX Taiwan). A sentiment shared by Florian Vanlangendonck (IBA): “Taiwan is positioning itself as a cutting-edge health hub in Asia.”
Participants in this week’s AWEX-organized mission have seen this firsthand. In addition to numerous meetings and interactive sessions with Taiwanese counterparts, they took part in Bio-Asia 2025, a major biotechnology trade fair. The mission offered a unique opportunity to bring even closer together two regions that are particularly dynamic in this sector.
This article was written by Christian Du Brulle for the Daily Science platform.
InvestirAcheterSavoir-faire techniqueLe Télescope Einstein, une opportunité pour la Wallonie
Encore méconnu d’une partie du grand public, le projet du Télescope Einstein fait l’objet de toutes les attentions de nombreux acteurs en Belgique, notamment du Service Recherche & Innovation de Wallonie-Bruxelles International (WBI). En effet, une candidature belge, sous bannière Euregio Meuse-Rhin avec les Pays-Bas et l’Allemagne, est en balance avec celle de l'Italie et de la Saxe. La décision est attendue d’ici fin 2026 ou 2027.
Mais en quoi consiste-t-il ? Le projet Einstein est celui de la construction d'un détecteur d'ondes gravitationnelles... à 250 mètres sous terre! Pour rappel, les ondes gravitationnelles sont des ondulations de l'espace-temps qui traversent l'Univers, et donc la Terre, et qui sont produites lors d'événements cosmiques extrêmes (collision de trous noirs ou fusion d'étoiles à neutrons). Chaque jour, notre univers émet des vibrations lorsque des trous noirs ou des étoiles à neutrons se mettent en orbite ou entrent en collision quelque part dans l’Univers. Prédites par Albert Einstein en 1916, elles ont pu être mesurées pour la première fois par le détecteur américain LIGO en 2015. Aujourd’hui, plus de 1.500 chercheurs dans le monde travaillent sur les ondes gravitationnelles.
Un travail international pour soutenir le projetDepuis 2019, l’Allemagne, les Pays-Bas et la Belgique travaillent de concert pour créer le plus grand observatoire mondial d'ondes gravitationnelles sur le territoire de l’Euregio Meuse-Rhin. Vassil Kolarov, directeur du Service Recherche & Innovation de WBI, ne cache pas l’importance du projet: « Le projet aura un effet structurant de long terme pour l’ensemble de la région. Je rappelle que l’objectif de l’Einstein Télescope (ET) est de détecter des ondes gravitationnelles par interférométrie (jeu de miroirs hyper précis, refroidis à 20°C au-dessus du zéro absolu et isolés de toutes vibrations parasites). En effet, l’ET va multiplier par 1.000 les télescopes actuels et ouvrira la porte à des nouvelles lunettes gravitationnelles. Il s’agit réellement d’une opportunité économique, scientifique, qui aura un fort impact territorial ».
Un impact économique et sur la rechercheLa Wallonie est partie prenante de ce projet révolutionnaire qui pourrait permettre de mieux comprendre le big bang, la matière noire ou encore la structure de l’espace-temps. Universités, organismes scientifiques, institutions publiques... plus de 70 partenaires allemands, belges et néerlandais collaborent pour préparer la candidature de l'Euregio Meuse-Rhin. À titre d'exemple, le Centre spatial de Liège (CSL) travaille sur un prototype du cœur de l’instrument destiné à accueillir le miroir cryogénique, ET-CRISTAL. Cette technologie innovante recourant au froid extrême (-250°C) vise à améliorer la perception des ondes. Le miroir en lui-même est assez exceptionnel. Il devrait être poli par la société Amos, spécialisée dans ce type d’instruments. Ce miroir en silicium est aussi remarquable par sa masse. Pour un diamètre de 45 centimètres, il affiche une masse d’une centaine de kilos. Au final, plusieurs dizaines de tels miroirs équiperont le Télescope Einstein. Cette technologie innovante doit améliorer la sensibilité du télescope pour la détection des ondes gravitationnelles. Sous la houlette du Centre spatial de Liège, onze partenaires sont impliqués dans ce volet du projet. « Nous avons mis au point un prototype de miroir suspendu pour températures cryogéniques », précise le Pr Christophe Collette, du département Aérospatiale et Mécanique de la Faculté des Sciences appliquées de l’ULiège au magazine DailyScience. « Ce miroir doit être isolé des vibrations sismiques à très basse fréquence. Il s’agit d’une technologie radicalement différente par rapport à ce qui existe actuellement. Ce prototype unique au monde capitalise sur les expertises qui existent dans divers domaines. Je pense notamment au refroidissement radiatif - une technologie maîtrisée au Centre spatial de Liège - mais aussi au système d’isolation, à l’électronique, aux capteurs, à l’optique… ».
Une situation géographique extraordinaireAujourd’hui, la Wallonie est en plein centre de la banane logistique et scientifique européenne et n’est pas seule dans ce projet. « La Wallonie est désireuse d’impliquer un maximum de ses acteurs industriels et scientifiques, puisque plus de 80% de l’infrastructure pourraient être construits sous son sol ». Côté financement, les Pays-Bas ont provisionné un budget de 900 millions d'euros, la Flandre annonce une enveloppe de 200 millions et la Wallonie devrait suivre en tenant compte de son investissement initial lié au territoire mis à disposition. Les dernières estimations du coût total dépassent les 2 milliards d’euros, avec un retour sur investissement potentiel de 300 à 400% auprès des acteurs économiques, industriels et scientifiques, d’après les premières estimations.
Dans cette perspective, des informations relatives au cofinancement de l’Allemagne fédérale sont attendues avec impatience par les partenaires belges et néerlandais.
Aujourd’hui, la nouvelle coalition belge fédérale a signalé que l’ET est une priorité nationale. C’est également une priorité pour la Wallonie, où le dossier est suivi de près par le Cabinet du Ministre Pierre-Yves Jeholet, sous la coordination générale de M. Michel Stassart, du GRE Liège. Les Pays-Bas coordonnent la stratégie internationale dans un groupe de travail auquel participent également les Affaires étrangères belges (fédéral, Flamands et Wallons). La Wallonie a mobilisé un nouveau budget de 10 millions d’euros au printemps 2024 pour financer des projets préparatoires de recherche visant à positionner au mieux nos acteurs scientifiques dans le concert des acteurs au niveau européen et mondial.
Lors d’une réunion interministérielle récente entre la Belgique, les Pays-Bas et l’Allemagne sur le Télescope Einstein, Frans Weekers, Secrétaire général du Benelux, a souligné l’importance de celui-ci pour l’Euregio Meuse-Rhin: « Ce projet représente un immense potentiel scientifique et socioéconomique pour la région et pour l’Europe. Le Télescope Einstein est un détecteur de troisième génération des ondes gravitationnelles. Il s’agit d’un projet scientifique innovant et de grande envergure, concernant les infrastructures de recherche. Le projet fait partie de la liste des grands projets de recherche prioritaires du Forum stratégique européen sur les infrastructures de recherche (Feuille de route ESFRI 2021) ».
En quoi consiste ce projet ?Le Télescope Einstein est une machine souterraine affichant la forme d’un triangle équilatéral. Chaque côté mesure 10 kilomètres de long. Aux angles de ce triangle, on retrouve de lourdes structures destinées à abriter des miroirs et les détecteurs des trois interféromètres. Ces instruments doivent impérativement être déconnectés des perturbations terrestres (sismologiques) et humaines (vibrations du trafic, des éoliennes, etc.).
Concrètement, ce télescope sera placé à 250 mètres sous le sol : forage important de terres et de roches pour amortir les activités humaines, de manière à ce que les interféromètres ne soient pas perturbés par les activités humaines en surface.
Près de 80 % de l'infrastructure pourraient être situés dans le sous-sol wallon sur les entités de Plombières, Aubel et Welkenraedt. Constituée d'un sous-sol profond dur combiné à une couche superficielle molle et amortissante, la zone des Trois Frontières offre une géologie idéale pour garantir la très haute précision du télescope.
L’observatoire sera à peine visible, car les trois tunnels de 10 kilomètres du Télescope Einstein seront situés à 250 ou 300 mètres sous terre, afin de mesurer les ondes gravitationnelles en toute tranquillité. Ce Télescope Einstein enfoui sous terre à l'abri de toute interférence de surface pourra, selon les chercheurs, détecter 1.000 fois plus d'ondes que les détecteurs actuels.
L’objectif ? Accroître les connaissances sur la physique des trous noirs, l'évolution des étoiles et les instants qui ont suivi le Big Bang. Le Télescope Einstein sera constitué d’une infrastructure souterraine composée de tunnels et cavernes dans lesquels seront installés des interféromètres lasers de très haute précision.
Un vrai projet à long terme, local et durableLe projet se déroulera sur des décennies, exploité en plusieurs phases, dont près de 80% pourraient se passer en Wallonie pour des raisons géologiques et de stabilité des sols. La première phase actuelle est une phase de préparation technologique, la deuxième phase sera celle de la construction, la troisième, qui devrait durer 50 années, s’occupera de la gestion et de la maintenance des infrastructures de l’ET (et selon l’expérience acquise au CERN). 50% des activités liées à l’exploitation seront captées par des acteurs situés dans un rayon de 50 km. Une opportunité à ne pas sous-estimer et à préparer en activant les centres d’expertise et les entreprises qui joueront un rôle essentiel dans le projet de Télescope Einstein.
Autres concurrentsActuellement, les candidatures sérieuses pour la construction/ installation de l’ET sont au nombre de trois : Euregio Meuse-Rhin (https://www.etest-emr.eu/ impliquant la Belgique, les Pays-Bas et l’Allemagne), la Saxe et l’Italie (https://www.einstein.telescope.it) impliquant la Sardaigne). Pour rappel, l’Italie dispose déjà d’un « petit » détecteur d’ondes gravitationnelles, le projet Virgo (https://www.virgo-gw.eu/). Par ailleurs, les États-Unis, la Chine, l'Inde, l'Australie et le Japon développent également leurs propres télescopes à ondes gravitationnelles.
Quel impact sur la nature ?Pour le site Dailyscience, le Pr Frédéric Nguyen, de la Faculté des Sciences appliquées de l’ULiège, explique que « le site est bon pour le service. Nous avons réalisé trois forages dans le cadre du projet et plusieurs dizaines de kilomètres d’imagerie du sous-sol. Nous avons également réalisé des tests afin de déterminer si les conditions relatives à la mécanique des roches étaient adéquates pour la construction du télescope. Tout cela nous montre que le site est favorable en ce qui concerne les niveaux de vibration, l’impact environnemental du projet et l’impact sur les eaux souterraines ».
Quand sera-t-il mis en service ?Les représentants des pays européens qui soutiennent le projet (« Board of Governemental Representative ») décideront de l’emplacement du Télescope Einstein. La décision concernant le choix du site est attendue en 2026. A ce jour, la mise en service du télescope n’est pas attendue avant 2035.
En attendant, le dossier suit son cours. Les atouts de la Wallonie et de la Belgique méritent d’être mis en valeur dans ce projet d’envergure, porteur à la fois pour la recherche et pour les retombées économiques futures.
Cet article a été écrit par Vincent Liévin pour la Revue W+B n°168.
Savoir-faire techniqueBelBul, the Quality Label for Belgian Sparkling Wines
BelBul is the first official quality label for sparkling wines produced from Belgian terroir. This joint initiative by the Association of Belgian Winemakers – Wallonia and the non-profit organization Belgische Wijnbouwers – Vlaanderen marks a significant milestone in the professionalization of the sector and confirms Belgium's position as an emerging producer of premium sparkling wines.
Belgian sparkling wines now have a label: BelBul. The BelBul label guarantees a 100% Belgian sparkling wine made using the traditional method. It embodies quality and strengthens the recognition and positioning of Belgian sparkling wines on both the national and international markets.
“We launched this label because we realized something: both in Flanders and in Wallonia, Belgians didn’t know what to call our sparkling wines. You would hear things like ‘Belgian Cava’ or ‘Belgian Champagne,’ which are quite absurd. These terms are incorrect. We do have appellations, but they’re rarely used because they’re very restrictive. For export purposes, we realized it was important for Belgians to name their bubbles the same way, whether in the North or South of the country, and abroad as well,” explains Vanessa Vaxelaire, president of the Association of Belgian Winemakers – Wallonia.
To obtain the BelBul label, Belgian winemakers must meet several criteria: the wine must be produced on Belgian territory using grapes grown in Belgium, it must be made using the traditional method, and the winemaker must be affiliated with one of the two professional federations.
The label applies exclusively to sparkling wines made in Belgium. “One step at a time. Sparkling wine is increasingly produced in Wallonia. We remain a northern region, so sparkling wine is a commercially and viticulturally interesting product for us. It’s possible to make bubbles every year, regardless of the weather – which isn’t the case for still wines,” says Vanessa Vaxelaire.
The Rise of the Belgian Wine SectorIn recent years, the Belgian wine sector has experienced impressive growth in both volume and quality. Today, more than 100 estates produce sparkling wines, most of them using the traditional method with a second fermentation in the bottle.
“This emergence of Belgian vineyards is largely due to the success of wineries like Ruffus. The media has also played a huge role by providing extensive coverage, which helped unlock an entire wine tourism market. For those who own land and want to start an agricultural project, it’s a great opportunity. It’s also a great diversification option for farmers with small hillsides. Vines don’t grow in beet fields. All these factors explain the enthusiasm around Belgian wine,” emphasizes Vanessa Vaxelaire.
Today, Chardonnay remains the most planted grape variety in Belgium, followed by Pinot Noir and Johanniter. Disease-resistant varieties like Johanniter, Solaris, and Souvignier Gris are gaining ground thanks to their climate resilience and reduced need for phytosanitary treatments. “There are two schools of winemakers in Belgium. Some don’t want to differentiate from French wine at all and make wine like in France. Then there are those who choose resistant grape varieties, saying that the Belgium of tomorrow will be a wine country, and that there’s value in developing its own identity,” adds Vanessa Vaxelaire, whose Domaine du Château de Bioul belongs to the second group. However, she believes that “all Belgian wines have a beautiful natural freshness. That’s a common trait.”
Belgian wines are increasingly being sold abroad. “Today, the market is still 99% local, but I see that this is beginning to change. Some of us are represented in the Belgian pavilion at the World Expo in Osaka, Japan. And efforts are underway to enable us to export our wines. The BelBul label was created with this very goal in mind,” concludes Vanessa Vaxelaire.
Isabelle Anneet (AWEX)
InvestirAcheterSens du partageSavoir-faire techniqueUnveil the all-new WAB of the summer! 2025!
We undoubtedly have a nomadic streak in our DNA, full of curiosity, a thirst for knowledge, dreams and creativity. It shows itself with every ambition, whether bold or humble, every result and close collaboration, every exchange of viewpoints, every “yes”, “no” and “let’s go”. A strength that grows from different roots, which interlace and intercommunicate. Before any cross-pollination can occur, flowers need fertile ground. That is what we are celebrating in the summer edition of this magazine.
Should you be interested in becoming an entrepreneur in Wallonia, you would benefit from a multimodal network that provides constantly evolving logistics solutions and is fully aware of its need to decarbonise. Construction and biotech companies also hold ambitions that respect the environment: Roosens is working on cleaner concrete, and others are cleaning up polluted soils; Abscint is developing precision molecular imaging agents, and Q1 Scientific is providing stability storage for high-end medical products.
You might also come across Wallonia in Bloom, the beautiful bees Marta Maziers created for Cartier, the international plans Aleksandra Logist designed for entrepreneurs eager to expand into in Europe or Canada, or the fabulous adventures of iconic air hostess Natacha. She is undoubtedly the best among us, captivating the world from Visé through the drawings of François Walthéry, and especially so in France, which went on to adapt his work in film.
How about you? What dream is nearly yours?
If you want to subscribe freely to WAB magazine, please send an email to Marie-Catherine Duchêne (Wallonia Export & Investment Agency) - mc.duchene@awex.be
VivreAcheterVisiterQualité de vieSens du partageLa Marque Wallonia.beDocuments liés: Download the WAB !Spa-Francorchamps, the Most Beautiful Circuit in the World
Often hailed by top drivers as the most beautiful circuit in the world, Spa-Francorchamps is also one of Brad Pitt’s fondest memories from the filming of the F1 movie, which is now in theaters.
A year ago, American actor Brad Pitt visited Wallonia to film F1, a movie that tells the story of a veteran driver called back by a struggling team to mentor a young prodigy. A year later, the film has been released in cinemas around the world, and audiences can admire stunning shots of the Spa-Francorchamps circuit on the big screen.
For decades, the Spa-Francorchamps circuit has been renowned as the most beautiful in the world—and Brad Pitt seems to confirm its legendary status. In the film’s press kit, the American actor describes some of his most powerful emotions, particularly when tackling the famous Raidillon de l’Eau Rouge. “There’s a 100-meter elevation change. When you arrive, the impact is so intense that your spine compresses under the G-force pinning you to the ground. Then you hit an S-curve that lifts you up while you’re fighting the car in both directions. It’s a one-of-a-kind experience on the track—and so thrilling. My first two takes were unusable because I had a huge grin on my face,” reports La Dernière Heure.
This isn’t the first time Spa-Francorchamps has served as a film set. In 1964, Françoise Hardy, Yves Montand, Antonio Sabato, and James Garner arrived in Spa to shoot the movie Grand Prix.
The Assets of Spa-FrancorchampsEvery year, the biggest national and international motorsport championships take place at the Spa-Francorchamps circuit. Many other sporting events also enrich the calendar with a wide variety of attractions. Since 1921, Spa-Francorchamps has been a privileged witness to the evolution of motorsports. Several factors explain the worldwide acclaim of this circuit. Nestled in the heart of the Belgian Ardennes and surrounded by lush greenery, Spa-Francorchamps is instantly recognizable. The rolling hills and dense forests add a unique dimension to this arena dedicated to speed and adrenaline.
Motorsport fans particularly appreciate the circuit’s winding curves and the electrifying atmosphere during races. Among the most iconic corners is the legendary Raidillon de l’Eau Rouge. This fast, steep bend (17% gradient) has become inseparable from the famous track. Its name, “Eau Rouge,” comes from the stream of the same name that flows beneath the track at the base of the Raidillon.
Another corner that resonates with motorsport enthusiasts is the Double Left of Pouhon. It’s one of the circuit’s major challenges. After a downhill straight, Pouhon is taken at breathtaking speeds.
If you want to explore Spa-Francorchamps, guided tours are available from March to November, offering a behind-the-scenes look at the world’s most beautiful circuit.
Isabelle Anneet (AWEX)
InvestirVivreVisiterSavoir-faire techniqueLes meilleurs éditeurs de logiciel CRM sont-ils tous Wallons ?
La Wallonie, souvent perçue comme une terre d'excellence technologique, n'est pas en reste dans le secteur des logiciels CRM : Odoo, Efficy et Simple CRM dominent le marché francophone, représentant environ 5 % de la part mondiale du CRM, contre 2,1 % pour Microsoft.
Odoo : l’emblème wallon de l’ERP vers le CRM intégréOdoo, fondé en 2002 par Fabien Pinckaers alors étudiant à l’UCLouvain, incarne l’ascension spectaculaire d’un éditeur belge. Baptisé TinyERP à ses débuts, rebaptisé OpenERP en 2008, puis Odoo en 2014, son ambition a toujours été de fédérer toutes les fonctions de gestion (CRM, marketing, ventes, comptabilité, e‑commerce…) dans une plateforme unique.
Aujourd’hui basé à Ramillies (Brabant wallon), Odoo SA emploie plus de 5 500 personnes, avec une présence dans des métropoles comme San Francisco, Hong Kong ou Dubaï.
Une success‑story née du libre et devenue licorne mondiale- Modèle open‑core : après 10 ans d’open‑source, Odoo a adopté un modèle hybride à partir de la version 9, conservant une version Community sous licence LGPL et une version Enterprise sous abonnement.
- Croissance fulgurante : la société affiche un taux de croissance annuel de 60 % à 70 %, une progression remarquable récompensée en 2021 par le titre d’Entreprise de l’année et par l’atteinte du statut de licorne wallonne avec une valorisation dépassant 5 milliards d’euros.
- Réseau en expansion : un écosystème dense de plus de 3 500 partenaires, une communauté active, et une base de plusieurs millions d’utilisateurs.
Fabien Pinckaers reste fidèle à ses racines : en 2021, plus de la moitié des effectifs mondiaux d’Odoo étaient toujours en Wallonie, et des actionnaires publics wallons comme la SRIW ou Wallonie Entreprendre conservent des parts importantes.
Les retombées économiques sont massives : en vendant une partie de ses actions, Wallonie Entreprendre a généré plus de 175 millions d’euros, réinvestis dans l’innovation locale.
Efficy : un acteur CRM d’envergure européenne avec une âme wallonneEfficy, né à Bruxelles en 2005 à partir de la société de consultance Invemaco, est aujourd’hui un des piliers du CRM en Europe, assis sur une forte croissance et une stratégie de consolidation par acquisitions. Son positionnement européen ne l’empêche pas de conserver un ancrage très fort en Wallonie : une partie importante de ses talents, notamment issus des acquisitions, est issue de notre région, tout comme plusieurs investisseurs wallons.
Bien que son siège se situe à Bruxelles, Efficy a porté ses ambitions jusque dans le Brabant wallon – elle est devenue partenaire structurel de la CCIBW dès 2023. De plus, son acquisition de startups liégeoises, comme Royal App Force (2016), souligne un investissement concret en Wallonie. Ces dirigeants, souvent originaires de notre région, injectent dans l’entreprise une culture d’innovation typiquement wallonne : pragmatique, collaborative, à l’écoute des réalités des PME.
Une culture profondément tournée vers l’innovationEfficy n’est pas simplement un CRM : c’est une plateforme globale qui intègre marketing automation, processus commerciaux, gestion de projet et service client. L’innovation technologique est aussi au cœur de sa stratégie : en 2023, Efficy a lancé une nouvelle suite mixant IA, interfaces modernisées et identité de marque unifiée. Une initiative qui s’appuie sur les expertises wallonnes en R&D et UX, pour proposer des fonctions intelligentes aussi bien efficaces que faciles à prendre en main.
Simple CRM : le champion européen de l’IA basé à VerviersAlors que le marché du logiciel est souvent dominé par des géants américains, une PME wallonne fait figure d’exception notable. Basée à Verviers, Simple CRM incarne la réussite technologique locale à l’échelle internationale. Lauréat du prix du meilleur logiciel CRM européen (European Business Awards), l’éditeur verviétois est aujourd’hui reconnu comme le pionnier de l’intelligence artificielle appliquée à la gestion de la relation client.
Une PME wallonne à la vision internationaleFondé en 2012 et piloté depuis Verviers, Simple CRM est bien plus qu’un simple logiciel de gestion client. C’est un écosystème complet de solutions pour les entreprises, intégrant des outils puissants pour les ventes, le marketing, la gestion des prospects, du service client et de la relation commerciale. Grâce à un modèle SaaS 100 % cloud, Simple CRM séduit aussi bien les PME que les grandes entreprises, en Belgique comme à l’étranger.
Et pour cause : sa facilité de prise en main, sa structure modulaire et son excellent rapport qualité-prix en font l’une des solutions CRM les plus légères et performantes d’Europe, avec un support 100 % francophone, apprécié des entreprises souhaitant éviter les solutions étrangères impersonnelles.
Une avance technologique dans l’IA générativeLà où Simple CRM se distingue réellement, c’est dans son intégration avancée de l’intelligence artificielle. L’éditeur verviétois ne se contente pas d’implémenter des modules IA à la marge. Il a conçu une suite complète d’outils pilotés par l’IA, allant bien au-delà du standard du marché.
- Détection automatique des clients potentiels grâce à des analyses comportementales multicanales.
- Enrichissement intelligent des données clients pour éviter les erreurs de segmentation ou les duplications.
- CRM prédictif capable d’estimer les probabilités de conversion, de churn ou de satisfaction.
- Copilotage de la gestion d’entreprise avec un assistant IA orienté action, capable de recommander des décisions concrètes.
- Connexion native avec les grands LLM européens, garantissant un traitement souverain des données, conforme à l’IA ACT et au RGPD.
Cette capacité à anticiper les usages et les besoins, combinée à une approche éthique de l’intelligence artificielle, fait de Simple CRM un exemple de souveraineté technologique made in Wallonie.
Alors que l’IA ACT européen impose des règles strictes sur la transparence, la sécurité et la confidentialité des données, Simple CRM s’est déjà aligné sur l’ensemble des exigences réglementaires. Mieux : l’éditeur a même lancé des formations en intelligence artificielle à destination des entreprises, pour les aider à adopter ces technologies en toute conformité.
Simple CRM n’est pas seulement un logiciel performant : c’est un véritable partenaire stratégique pour les entreprises européennes, capable de les guider à travers les mutations numériques à venir.
Une Wallonie discrète, mais ambitieuse et résolument tournée vers l’avenir numériqueLongtemps sous-estimée face aux grandes métropoles européennes du numérique, la Wallonie confirme aujourd’hui qu’elle n’a pas à rougir sur le plan du génie logiciel. Des éditeurs comme Odoo, Efficy ou Simple CRM en sont la preuve concrète. Par leur agilité, leur capacité à innover, mais aussi par leur respect des nouvelles normes éthiques et réglementaires — comme le RGPD ou l’IA Act européen — ils incarnent une nouvelle génération de tech européenne, lucide, compétente et responsable.
Ces entreprises démontrent que l’on peut créer des outils puissants pour les entreprises, capables de gérer ventes, marketing, analyse de données, relation client, tout en respectant la souveraineté numérique et les spécificités locales. Leur ancrage en Wallonie n’est pas un hasard : il reflète une culture de la recherche appliquée, un soutien actif à l’innovation, et une volonté de faire rayonner l’intelligence technologique wallonne à l’international.
La question n’est donc plus de savoir si la Wallonie peut rivaliser avec les meilleurs — elle l’a déjà prouvé. La question est désormais : sommes-nous prêts à faire de la Wallonie un pôle reconnu de la tech européenne ? Les bases sont là. L’avenir est à bâtir.
Vignette: Catégories: AcheterSavoir-faire techniqueCreative young designer puts his own twist on iconic binche costume
The talented Julien Houdremont draws his inspiration from the traditions of his home town, which include the famous Binche Carnival, known for its elaborately costumed performers called "Gilles".
The 21-year-old designer's final-year project takes a new look at the traditional Gilles costumes, and incorporates “aspects of sustainability and inclusivity.” After winning the 2024 MAD Graduation Prize and withan exhibition in Brussels behind him, the rising star then impressed Lady Gaga's fashion director.
A graduate of the Haute École Francisco Ferrer, Julien specialises in leather and lace. With his new collection, he intends to remain true to his identity: “putting sustainability at the heart of his creations and showing the world what Walloons are capable of in terms of their creative craftsmanship.”
WAB Magazine
InvestirVivreAcheterVisiterArs Mechanica, the Exhibition on FN Herstal’s Drive to Innovate
Until July 27, La Boverie in Liège is hosting an exhibition titled “Ars Mechanica: The Drive to Innovate.” The exhibit traces the history of the FN, Browning, and Winchester brands.
Did you know? Herstal was the first place in history where automatic firearms were mass-produced. In the 17th century, Liège was already a major center for the manufacture of both military weapons and civilian arms for export. At that time, gunsmiths in Liège produced firearms for various armies around the world, and nations sent representatives to Liège to place orders.
Today, the products and services from FN Browning Group’s Defense & Security division are used by most armed forces, law enforcement agencies, and special forces of the European Union and NATO member states, as well as by their allies worldwide.
FN Browning Group and its subsidiaries—such as FN Herstal and Browning—are now global leaders in the field of small arms, uniting three legendary brands (FN, Browning, and Winchester) with manufacturing facilities located in Belgium, Portugal, Finland, the United Kingdom, the United States, and Japan.
Throughout its history, the group—headquartered in Herstal since 1889—has undertaken a wide range of military and civilian projects. Its ingenuity and technical expertise have made it a pioneer, driving major changes in both firearms manufacturing and mechanical engineering more broadly.
Until July 27, visitors can learn more about the history of the FN, Browning, and Winchester brands at La Boverie in Liège. The exhibition “Ars Mechanica: The Drive to Innovate” offers a coherent journey through six successive themes over the course of 1 to 1.5 hours: the gunsmithing tradition of Liège, the birth and evolution of a military industry, the meeting of European and American cultures, the many branches of precision mechanics (from bicycles to jet engines), the social and human story at the heart of the industry, and finally, a group firmly focused on the future and still at the forefront of new technologies.
“The pieces on display are not only aesthetically impressive—they also represent the work of men and women who, through advanced industrial tools and inventive minds, created reliable and innovative products that sparked technological revolutions,” explain the exhibition’s organizers.
The exhibition runs until July 27.
Isabelle Anneet (AWEX)
InvestirVivreAcheterVisiterSavoir-faire techniqueSalim Mahloul brings Walloon flavours to the UAE
Raised in Verviers, in the province of Liège, Salim Mahloul is at the forefront of Belgian pâtisserie on the international stage.
After learning the craft from his mentor Jean-Philippe Darcis, Salim became a chef, a mentor in his own right, and worked in Darcis’ R&D department, before seizing an opportunity to work in the United Arab Emirates.
He is now the Head Chef at Golden Ribbon Chocolate in Sharjah, where he blends tradition and innovation with Walloon classics, such as rice tart and Manon praline. “I share what Wallonia gave me, that way of enjoying chocolate,” while also favouring Belgian products, “like butter from Corman and chocolate from Callebaut.”
The official supplier of the Belgian embassy, he shines a light on the culinary depth and greatness of his region. “I want to show that, beyond chocolate, Wallonia is brimming with talent and professional expertise. It’s a source of pride!” With upcoming plans to expand and provide training courses, Salim continues to shine a spotlight on Wallonia from half a world away.
WAB Magazine
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