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Will Tax office waive off registration cost?

Question

I bought an apartment in 2005, In Brussels capital region, was living there with my family.
As a first time buyer, I have got a waiver on registration cots on a condition that I live there for five years.

In the meantime, I lost my job in 2009, 5 months before expiry of 5 year uninterrupted living. I could not find another job in Belgium but found once outside the country.

Although I left end of 2009 with out fulfilling the conditions, my family is still living there, my children are studying in local schools.

Tax office asks me now to pay back this waiver within next month. The Condition I could not comply was, I should have been living Brussels for 5 years from the date of purchase
I intend to prove to the autorities that I had to leave the country due to 'force majore' , loss of my job in Brussels and I found another job elsewhere

They state:
"- soit de la date de l'enregistrement du document qui donne lieu à la perception du droit d'enregistrement proportionnel, lorsque ce document est présenté à l'enregistrement dans le délai prévu à cet effet;
- soit de la date limite pour la présentation à l'enregistrement, lorsque ce document est présenté à l'enregistrement après l'expiration du délai prévu à cet effet;

c) s'engager à maintenir leur résidence principale dans la Région de Bruxelles-Capitale pendant une durée ininterrompue d'au moins cinq ans à compter de la date de l'établissement de leur résidence principale dans l'immeuble pour lequel la réduction a été obtenue.
"

But looks like, as per:
http://www.notaire.be/acheter-louer-emprunter/droits-denregistrement/en-...

I meet this condition of going though a force majeure :
"Si le non respect de cette condition est la conséquence de la force majeure. l'amende n'est cependant due.

Sauf cas de force majeure, ces mens droits complimentaires majore l'inters legal au taux fix en matière civile sont dus indivisblement par le

L’acquéreur pourrait échapper à cette sanction s’il parvient à prouver que son engagement n’a pas été respecté pour cause de force majeure.
La force majeure est définie comme un événement imprévisible et inévitable rendant impossible le respect d’un engagement. Par exemple,
l’acquéreur perd son emploi après avoir acquis son bien et retrouve par la suite un emploi dans une autre région. Par contre, ce n’est pas un cas de
force majeure si l’acquéreur a sollicité sa mutation et est désormais contraint d’habiter dans une commune non bruxelloise.
En cas de modification de la vie familiale (telle que mariage, divorce, cessation d’une relation, rupture de fiançailles, etc), l’administration appréciera
au cas par cas. Par conséquent, il n’y a pas de règles universelles à ce sujet.
"

Question now is, I intend to approach tax authorities to waive this fee for the simple reason I have lost my job, force majeure. but still left behind my family
to find a work .

I have written proof from commune , school , Belgian employers termination notice etc.
# Limited restructure notice from my Belgian employer who gave me 12 months notice by Sep 2009
# composition de menage
# certificate de domicile et de residence avec history" for children proving they are still livig in taht apartment
# certificate from my kids schools proving they are studying in Brussels capital region.

(1) Any body has experience this situation? Is there a chance they will waive of this fine?
(2) Shoudl I approach tax office myself or should I approach through a lawayer?
(3) Should I send a registered letter or go in person?

J

I think you have a solid case. You should write to the tax office yourself.
Better still, ring them up and make an appointment to go & see them, taking all documents with you (can you partner do this?)

This has probably been triggered off by you deregistering from the property when you got a job abroad. Left within 5 years = pay back, and it's up to you to appeal against it.

Do not bother with a lawyer at this stage - not necessary and may antagonise people unnecessarily.

Sep 12, 2013 17:48
WSP

Thank you J.

Will reach out to Tax people in person ASAP.

Sep 12, 2013 23:02
R

wouldn't also be a good idea to consult the Notaire that handled your purchase? he/she might be familiar with similar cases and give good advices

Sep 13, 2013 10:38